14.11.2025 Från 17e november 2025 har du som vår BusinessNetkund möjlighet att både ta emot och skicka betalningar i realtid inom EU. Den nya betalningstypen kallas SEPA-expressbetalning och innebär att betalningen förmedlas till mottagaren inom några sekunder, dygnet runt, årets alla dagar. I samband med den lanseras även en kontrollfunktion av betalningsmottagaren i syfte att förhindra missbruk och felaktiga betalningar.
SEPA-expressbetalningar
SEPA-expressbetalning är en betalning i euro inom SEPA-området som hanteras dygnet runt under årets alla dagar. Betalningen överförs från betalarens konto till mottagarens konto inom tio sekunder. Vid SEPA-expressbetalningar kontrollerar banken endast en gång att det finns täckning på kontot. Kontrollen görs direkt vid bokningen.
Vid en vanlig SEPA-betalning gör banken däremot kontrollen flera gånger på bokningsdagen och för förfallodagsbetalningar under förfallodagen.
Kontroll av betalningsmottagare
I samband med SEPA-expressbetalningar införs även en ny kontrollfunktion av betalningsmottagaren. Funktionen innebär att när du gör en SEPA- eller SEPA-expressbetalning kan du välja att kontrollera om de uppgifter som du fyllt i om betalningsmottagaren, såsom namn och kontonummer, överensstämmer med uppgifterna hos mottagarens bank. Uppgifterna kan överensstämma helt, delvis eller inte alls.
Om du väljer att inte använda kontrollfunktionen eller om du godkänner ett betalningsuppdrag, trots att kontrollen visar att uppgifterna överensstämmer med varandra endast delvis eller inte alls, är banken inte ersättningsskyldig om pengarna överförts till fel betalningsmottagare.
Kontrollen tas också i bruk 17e november.
Information till fakturerare
Det är viktigt att du som fakturerar säkerställer att det officiella bolagsnamnet, som finns registrerat i handelsregistret, finns med på fakturan och i övrig kundkommunikation. Detta för att uppgifterna ska överensstämma med varandra då betalaren använder sig av den nya kontrollfunktionen.
Ändring av handläggningstider
Handläggningstiderna för både vanliga SEPA-betalningar och lönebetalningar har förlängts 30.9. Materialet behöver vara hos oss senast klockan 18.00.
Med anledning av uppdateringarna kommer inte inloggning att vara möjligt 17e november mellan 18.00-20.00.
Vi beklagar eventuella olägenheter som detta orsakar.
Läs mer